Interview met Mario Bronckaerts, voorzitter van Cup of Standard Tienen


Mario Bronckaerts, al 37 jaar supporter van Standard en 10 jaar voorzitter van Cup of Standard Tienen, met als supporterslokaal “De Grietmuil” te Bost. Tijd om met hem eens te spreken over het verleden, heden en de toekomst van onze geliefde club.
Mario, een supporter van Standard worden is ongetwijfeld een van de beste keuzes in je leven. Wanneer is die openbaring voor u gekomen en door welke reden?
Ik ben supporter van Standard geworden vanaf toen ik 6 jaar was. Het waren vooral de shirts (toen met MAES PILS) en spelers als Gerets, Preud’homme en Bodart die een grinta hadden die me enorm aanspraken. Het was toen ook dat ik mijn eerst shirt gekregen van mijn ouders met MAES PILS erop.
Dan heb jij de affaire “Waterschei” levendig meegemaakt, hoe heb jij dit beleefd?
Ook al was ik nog jong en ging ik nog niet kijken naar de wedstrijden, toch zal mij dit altijd bijblijven als een zwarte vlek op onze club. Vooral de reden waarom dat Goethals toen zo ver is gegaan om dit op touw te zetten: zoveel angst om te verliezen van waterschei zodat Anderlecht kampioen zou worden.Het zal ons steeds blijven achtervolgen…
Laten we het even over cijfers hebben. Heb je enig idee hoeveel wedstrijden je nu al bijgewoond hebt van Standard?
Ik vrees dat dit onmogelijk te tellen is. Toen ik 14 jaar was, ging ik sommige matchen kijken met de Club van Tienen via losse tickets.Vanaf 1998 tot nu heb ik reeds een abonnement waarbij ik alle wedstrijden (zowel competitie, beker als Europees)ben gaan zien. Ik heb dus geen flauw benul hoeveel dit er exact zijn.
(we hebben voor Mario even een kleine optelsom gemaakt. Als je gemiddeld 45 wedstrijden speelt per seizoen – competitie, beker en Europees – dan zou Mario aan 765 wedstrijden komen. Als je daar dan het aantal losse tickets bijtelt, komen we al gauw over de 800 wedstrijden! )
Als supporter van Standard zijnde hebben we een groot voordeel tegenover elke andere club, namelijk dat een moment om nooit te vergeten altijd net dat tikkeltje specialer is bij Standard dan bij een andere club.
Welke momenten zullen u altijd bijblijven?
Waar moeten we beginnen, er zijn er wel een aantal: – Europese finale in Barcelona (ondanks het verlies)
– Kwalificatie in Schalke 04
– Kwalificatie tegen AZ na kopbaldoelpunt van Bolat (Hoe gek was dat)
– Testmatchen uit en thuis tegen Anderlecht waarbij we kampioen werden.
We moeten eerlijk zijn, momenteel zien we weinig terug van het echte Standard. Welke evolutie zie jij hier de komende 5 jaar in? Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel zullen diegene die aan het roer staan een andere koers moeten varen ofwel nemen ze afscheid van Standard. Enkel een van bovenstaande zal het positief laten evolueren. Indien er geen verandering komt, zie ik het somber in.
Het bestuur van Standard wordt ook geregeld op de korrel genomen, maar toch is het niet altijd negatief, in de zin dat zij de ziel van Standard het beste konden overbrengen naar de supporters. Welke bestuursleden voldeden volgens u aan bovenstaande zin?
Ik preek liever niet over bestuur maar sta mij toe toch enkel namen te geven:
· Roger Petit (een echte Standardman die de boel regelde op de oude manier)
· Pierre Francois (Komt enorm zelfzeker over, maar hij is o zo slim en zijn deur stond altijd open voor ons. Alleen maar respect)
· Luciano d’Onofrio (niet per sé een Standardsupporter maar wel een heel slimme manager waar WEL de deuren voor opengingen)
· Bob Claes (persoonlijke vriend die door velen onderschat werd. Hij had het echt wel goed voor met onze club, ondanks sommigen hun commentaar)
Laten we even dromen en stellen dat jij het voor het zeggen hebt op Sclessin. Welke veranderingen zou jij dan aanbrengen?
Gerichtere aankooppolitiek, de ziel van Standard proberen terug te krijgen, het hart en het respect van de supporters terug winnen en last but not least: de jeugd een kans geven. Jammer dat voetbalmakelaars de boel verzieken en alles om geld draait maar hier kan je als bestuur perfect op inspelen als…..juist ja. Standard kan enkel terug Standard worden indien er iemand aan het roer komt met geld en een duidelijke visie als manager met een hart voor Standard. Geen hart voor Standard zal ook de ziel niet terugbrengen, vrees ik. Maar goed, bestaan die nog?Als CEO kan je niet de ‘populaire jongen’ zijn bij iedereen, dat is nu éénmaal zo als je een bedrijf leidt. Maar dan moet je sterk in uw schoenen staan en het voetbalwereldje kennen. Het goed voorhebben met de club maar het voetbalwereldje niet kennen is de doodsteek want het is een slangenkuil. Hij hoeft niet per sé het sportieve te regelen maar moet zich laten omringen door mensen die er iets van kennen, die hun persoonlijke belangen en vriendjespolitiek aan de kant zetten.
Als je 1 speler mag kiezen die volgens jou in een adem met Standard kan uitgesproken, iemand die Standard echt uitstraal(de)t, wie zou dat dan zijn en waarom?
Roger Claessen (door zijn charisma): kijk maar is naar zijn biografie.
(Voor diegene die de naam Roger Claessen niet kennen: Roger “la Honte” speelde 10 seizoenen voor Standard tussen 1958 en 1968 en scoorde maar liefst 161 doelpunten op 229 wedstrijden! Ook naast het veld was hij zeer actief en was vaak terug te vinden in de uitgangsbuurten van Luik. Was allerminst een onbesproken blad, maar was de veralgemening van Standard. Helaas stierf hij veel te jong (41 jaar).
En om de ziel van de voorzitter naar boven te brengen, Mario, moeten we de vraag toch stellen. Heb je ooit op het punt gestaan om te stoppen als voorzitter?
Ooit ben ik een keer willen stoppen om persoonlijke redenen in het begin van mijn voorzitterschap.Onder impuls van de leden die toen meegingen, waaronder Marko van La Rocca die nog steeds lid en abonnee is en door Fredje Dupré die een shirt droeg met mijn naam toen de spelers op Moeskroen kwamen groeten met de vraag om door te gaan als voorzitter, ben ik gebleven. Dit heeft mij toen heel hard geraakt. Sindsdien is dit nooit meer in mij opgekomen.Stoppen om bepaalde dingen rond Standard is geen drijfveer, integendeel. Het moet u de kracht geven om er extra tegenaan te gaan, om de supporters extra te motiveren. Voorzitter zijn draait om meer dan enkel kaarten verdelen. Je bent bankier, ticketingdienst, je leidt eigenlijk een bedrijf (gezien de organisatie en het financiële aspect van deze club) en soms ook… psycholoog en moet je ook begrip kunnen opbrengen voor bepaalde situaties van leden.Een gouden regel: wees altijd eerlijk en oprecht tegen u leden, beloof niets dat je niet kan waarmaken ivm tickets en dergelijke, verdeel uw tickets eerlijk en wees kordaat en integer wat de regels en het financiële betreft t.o.v. iedereen. Er is soms enorm veel druk (bijvoorbeeld een mooie Europese verplaatsing, een finale van de Croky Cup), je moet een heel brede rug hebben maar je krijgt zoveel vriendschap terug van de leden, dat ik het niet meer zou willen missen.Het is een passie, een roeping, anders hou je het niet vol.
Het is duidelijk, Mario is zowel als mens en voorzitter een figuur waar je niet om heen kan. Vraag aan zijn leden wie voor hen in een adem met Standard uitgesproken kan worden en de naam van Mario zal meermaals genoemd worden. Een man die voor iedereen telkens tot het uiterste gaat om goed te doen en door vriend en vijand geliefd en gerespecteerd wordt. Voor ons mogen er nog 50 jaar als voorzitter bij! P.S.: Mario zijn pronostiek voor straks: 1-3 voor onze rouches!
Geef een reactie

