Ex-speler kampioenenelftal: “Terug naar Standard? Waarom niet?”

Ex-speler kampioenenelftal:

05 April 2017 23:17
© PhotoNews

Standard speelde vele jaren geleden kampioen en enkele spelers van toen zijn nu nog steeds helden in Luik. Eén van hen verging het nadien minder, maar hij is nog niet klaar met zijn carrière.

“Ik verkeer nog steeds in een goede vorm, omdat ik nog steeds leef zoals een prof. Ik voel mij klaar om nog vijf jaar te spelen en te vechten zoals ik dat bij Standard deed”, zegt Rorys Espinoza in La Capitale.

De 34-jarige vrije doelman wil terug naar Luik. “Waarom niet? Ik ben er thuis en ik ben een echte Standard-man.” Dat is echter onrealistisch. “Mij maakt het niet uit in welke competitie. Ik wil zelfs een test afleggen, zodat ze zien dat ik niets te verbergen heb. Het geld? Ik wil vooral in een mooi project stappen zoals destijds bij Standard.”

Standard-coach Jankovic krijgt zes weken om job te redden

Is de positie van Aleksandar Jankovic op Sclessin nog houdbaar? Met het missen van play-off 1 leek voor de Serviër de bodem bereikt, maar het verlies tegen Lierse bracht zijn stoel nog meer aan het wankelen. Voorlopig predikt het Luikse bestuur rust en refereert het naar een evaluatiegesprek aan het einde van het seizoen. Jankovic heeft dus zes weken om zijn job te redden.

Voor de match in Lier sprak Jankovic nog enthousiast over de kansen van zijn ploeg en ook na de wanvertoning – Standard had minder balbezit en voetbalde als los zand – was hij mild voor zijn spelers. “De mentaliteit was goed, ik kan niet zeggen dat de spelers er niet voor gingen”, zei hij. De onvrede bij de fans is wel gegroeid. Zij riepen om het ontslag van hun trainer en het merendeel verliet vroegtijdig het Lisp.

Voorlopig houdt het Luikse bestuur Jankovic de hand boven het hoofd en wijst het ook naar de verantwoordelijkheid van de spelers. Het beweert dat de coach pas aan het einde van play-off 2 geëvalueerd zal worden, wel grondiger dan aanvankelijk gepland. Met andere woorden: de Servische oefenmeester heeft zes weken om zijn job te redden. Al is het maar de vraag hoeveel wanvertoningen Jankovic zich nog kan veroorloven. Ondertussen worden de geruchten over Peter Maes als opvolger door de clubleiding stellig ontkend.

hbvl

‘Standard geeft verbannen duo een nieuwe kans’

'Standard geeft verbannen duo een nieuwe kans'

05 April 2017 07:26
© PhotoNews

Bij Standard lijkt het dit seizoen alleen maar van kwaad naar erger te gaan. In Play-Off II trok het gewoon de lijn van de rampzalige reguliere competitie door en verloor het vorig weekend in Lierse. Aleksandar Jankovic zoekt dan ook koortsachtig naar mogelijke oplossingen.

De Serviër deed dit seizoen al een beroep op heel wat spelers. Zo stond op het Lisp de 17-jarige Jérôme Deom in de basis. Mogelijk krijgen de komende weken ook twee andere jongeren een nieuwe kans.

Het Nieuwsblad weet dat Samy en Ryan Mmaee een nieuwe kans in de A-kern krijgen. De broers kregen in het begin van het seizoen nog enkele speelminuten, maar verdwenen vervolgens naar de beloften. Vorige week stonden ze allebei nog in de basis bij de nationale beloften tegen Malta. Ryan Mmaee scoorde toen ook.

Trebel komt met schokkend verhaal over Dimata en Standard

Trebel komt met schokkend verhaal over Dimata en Standard

05 April 2017 08:03
© PhotoNews

Adrien Trebel vertrok met ruzie bij Standard en in Sport/Voetbalmagazine komt de speler van Anderlecht met een zeer opvallend verhaal over Landry Dimata. De fans van Standard zullen het niet graag lezen.

“Onder de jongeren van Standard behoorde hij echt tot de top. Kijk maar naar zijn statistieken bij de reserven, hij scoorde voortdurend. Op voetbalgebied was hij al redelijk compleet en fysiek is het een beest. Dat zag je zelfs bij de profs. Hij vroeg niet om te spelen, maar om gewoon te mogen meetrainen met de A-kern. En zelfs dat werd geweigerd”, zegt hij in Sport/Voetbalmagazine.

“Vanuit de kern steunden we zijn verzoek, we spraken er met de coach over en ik weet dat Yannick Ferrera hem in de punt van de aanval wilde zetten, maar blijkbaar was die beslissing niet aan hem… Landry zat in een moeilijke situatie bij Standard, maar hij is altijd zichzelf gebleven. Hij verschilt van andere jongeren, ik heb hem bijvoorbeeld nooit over geld horen praten.”