Standard-speler ontsnapt aan straf

Standard-speler ontsnapt aan straf

02 Mei 2017 14:01
© PhotoNews

Standard pakte afgelopen weekend eindelijk nog eens de drie punten door Union met 3-1 te verslaan. Het lijkt zo eindelijk wat uit het diepe dal te kunnen klimmen waarin de club de afgelopen maanden verzeild geraakt was. En nu krijgen de Rouches nog meer goed nieuws.

Het vernam dinsdag immers dat Konstantinos Laifis niet geschorst wordt. De Cypriotische verdediger had vorige dinsdag na 27 minuten rood gepakt in de wedstrijd tegen Waasland-Beveren. Omdat hij nog een voorwaardelijke straf had staan, werd hij meteen naar de Geschillencommissie doorverwezen.

Die oordeelde echter dat de uitsluiting volstond voor Laifis en dat zijn voorwaardelijke schorsing niet effectief gemaakt hoeft te worden. Hij mag zaterdag dus gewoon meespelen wanneer Standard de verplaatsing naar Stayen maakt.

Dit is volgens ontslagen Standard-coach Jankovic de oorzaak van het rampzalige seizoen

Dit is volgens ontslagen Standard-coach Jankovic de oorzaak van het rampzalige seizoen
Foto: JEFFREY GAENS

De Serviër Aleksandar Jankovic kwam voor het eerst sinds zijn ontslag bij Standard, twee weken geleden, terug op zijn situatie in Luik. “Ik voelde dat de sfeer fout zat. We wonnen geen wedstrijden, waardoor de groep steeds meer onder druk kwam te staan. En dan is het vaak de coach die het gelag betaalt”, stelt Jankovic bij La Dernière Heure.

Aleksandar Jankovic was te gast in Le Grand Débrief, het praatprogramma van LDH in samenwerking met Proximus. “De druk op de groep werd te groot omdat we geen wedstrijden wonnen. En dan moest het bestuur wel ingrijpen om die druk te verlichten”, weet Jankovic, die zijn spelers niets kwalijk neemt.

“Enkele spelers die niet speelden wilden me weg en anderen waren verlamd door de stress. In die omstandigheden was het onmogelijk voor de groep om zich honderd percent te geven. Als de twijfel zich nestelt in een groep, is dat nooit positief.

Veranderingen in technische staf

“Het probleem was dat ik moest werken met 32 spelers. Dan weet twee derde van de groep dat ze niet mogen spelen en dat is nefast voor de concentratie op training. Als je de groep moet opsplitsen is dat nooit ideaal. Het doel was om een kern te hebben van 25 of 26 spelers te hebben. Maar dat was nooit het geval. Ik hoop dan ook dat de directie binnenkort zal ingrijpen.”

“Tijdens de wintertransfermercato kreeg ik niet de spelers die ik vroeg. Ik wilde een rechtsvoetige centrale verdediger en een verdedigende middenvelder om onze defensieve problemen aan te pakken, maar die kwamen niet”, legt Jankovic uit.

Ook de vele veranderingen in de technische staf van Standard speelden een rol, zo vindt Jankovic. “Dit seizoen vertrokken Bob Claes, Yannick Ferrera, zijn twee assistenten, Erik Roex, Daniel Van Buyten en ikzelf. Dat zorgt ook voor onzekerheid in de kleedkamer.

nieuwsblad

Jankovic: “Hij is een uitzonderlijke speler”

Jankovic:

02 Mei 2017 08:52
© PhotoNews

Na een dramatisch seizoen is Standard verplicht om opnieuw een grote kuis door te voeren binnen de zeer ruime spelersgroep. Maar ook enkele sterkhouders dreigen te vertrekken. Ishak Belfodil bijvoorbeeld, die zich bij verschillende clubs in de kijker heeft gespeeld.

Afgelopen winter al stond de Algerijnse revelatie dicht bij een toptransfer naar Everton, maar die sprong uiteindelijk af. “Hij kwam uit het niets en plots stond een Engelse topclub klaar om 10 miljoen euro voor hem te betalen. Gedurende de winterstage waren we daar allemaal mee in de wind, maar hij bleef werken als een gek en vormde zo een voorbeeld voor de jeugd”, verklaarde ex-coach Aleksandar Jankovic bij La Dernière Heure.

Belfodil kende na het afketsen van zijn transfer wel een terugval in zijn prestatie, maar dat komt hij volgens Jankovic snel weer te boven. “Toen de zaak achter de rug was, was het voor hem wat moeilijk om zich terug te motiveren. Maar hij is gewoon een uitzonderlijke speler”, blijft de Serviër ook na zijn ontslag in Luik vol bewondering.

Goudhaantje Standard laat zich zien: “Pakken wat je pakken kan”

Jérôme Deom over zijn statuut bij Standard na knappe prestatie tegen Union

Goudhaantje Standard laat zich zien: "Pakken wat je pakken kan"

Jerommeke? Jérôme Deom was vrijdag dé baas op het middenveld van Standard. Naast Luyindama was hij een geweldige recuperator, met daar ook nog een assist bovenop. Toch blijft de jongeling met de voetjes op de grond.

“We hebben het collectief niet slecht gedaan. Dat we geen zin meer hadden om te winnen? Neen hoor, de voorbije weken draaide het gewoon niet. We moesten uit die negatieve spiraal komen. Hopelijk is dat nu het geval.”

Deom zelf is met zijn derde match in deze play-offs wel stilaan zijn neus aan het venster aan het steken. En dat op 18-jarige leeftijd. “Mijn ouders helpen met om rustig te blijven en met de voetjes op de grond. Ik doe mijn uiterste best om beter en sterker te worden, daarna zien we wel wat het allemaal kan opleveren. Ik pak wat ik kan pakken.”

Deom is zelfs niet te beroerd om te beseffen dat hij een gelukje heeft dat de club er een slecht seizoen heeft opzitten: “Had de club goed gedraaid en play-off 1 gehaald, dan had ik meer dan waarschijnlijk mijn kansen niet gekregen. Nu heb ik de kans om te spelen en ik voel me steeds beter.”

Jankovic zag zijn plan gefnuikt door Standard: “Een kantelpunt”

Jankovic zag zijn plan gefnuikt door Standard:

01 Mei 2017 22:05
© PhotoNews

Aleksandar Jankovic kreeg dit seizoen bij Standard de trein nooit op de rails en bekocht de zwakke resultaten twee weken geleden met zijn job. De Serviër had nochtans alles geprobeerd om de ploeg draaiende te krijgen.

Maar Jankovic zag zijn plannen deels gefnuikt door het Luikse bestuur. “De wintermercato was een belangrijk keerpunt in het seizoen. Ik wilde bepaalde profielen”, legt Jankovic uit in Le Grand Débrief. Maar hij kreeg zijn zin niet.

“Standard miste een grote zes – een controleur – en een rechtsvoetige centrale verdediger. Dat zou me toegelaten met drie achterin te spelen en de concurrentie daar op te drijven. Nu had ik Scholz, Laifis en Kosanovic, maar geen vervangers. We misten ook lengte. Daardoor is Standard dit seizoen zo zwak op stilstaande fases”.