Marc Grosjean ziet het zeker en vast zitten om trainer van Standard te worden

Standard moet het niet te ver gaan zoeken: “Luister, afgezien van Preud’homme, ben ik nog een trainer die het het DNA van Standard heeft”

  Standard moet het niet te ver gaan zoeken: "Luister, afgezien van Preud'homme, ben ik nog een trainer die het het DNA van Standard heeft"

Standard is nog volop op zoek naar de geschikte vervanger voor ontslagen trainer Aleksandar Jankovic. De piste van Sergio Conceiçao is definitief gesloten, maar misschien moeten de Rouches zelfs niet in het buitenland gaan zoeken.

Want Union-coach Marc Grosjean ziet een job bij Standard namelijk helemaal zitten. “Luister, afgezien van Preud’homme, ben ik nog een trainer die het het DNA van Standard heeft. Ik ben een Luikenaar. Ik ben er tien jaar geweest en genoot er heel mijn opleiding. Ik was een echte fan van Standard,” vertelde Grosjean in Sport/Voetbalmagazine.

Favoriet?

Met Union laat hij wel mooie dingen zien, maar het zou voor hem toch een stapje hoger mogen. “Mijn ambitie is om in 1A terecht te komen. Dat ik dus niet kan garanderen dat ik bij Union blijf? Alles is mogelijk.” Een verhuizing naar Luik behoort dus zeker tot de mogelijkheden.

‘Standard verandert van gedacht en heeft opvallend nieuws voor speler’

'Standard verandert van gedacht en heeft opvallend nieuws voor speler'

10 Mei 2017 15:45
© PhotoNews

Standard kent een rotseizoen en het wil daarom in de zomer nog maar eens met de grove borstel door de selectie gaan. De Rouches hebben wel goed nieuws voor één speler.

Ryan Mmaee mag niet meer weg, want de clubleiding wil hem aan boord houden. De afgelopen maanden werd de jonge aanvaller nog uit de A-kern gezet en bij tal van ploegen aangeboden, zoals FC Utrecht en KV Mechelen. Komend seizoen krijgt hij een nieuwe kans en hij zal niet uitgeleend of verkocht worden, meldt La Capitale.

Zijn broer Samy lijkt de club wel te verlaten. Hij maakte kennelijk minder indruk en zal verkocht of uitgeleend worden.

Lillo Guarneri (15) lijkt Standard te verlaten voor een Europese topclub

Weer een 15-jarig talent dat door buitenlandse topclubs gaat weggeplukt worden

 

Weer een 15-jarig talent dat door buitenlandse topclubs gaat weggeplukt worden
Foto: © photonews

De jeugdacademie van Standard wordt overal wel geprezen voor zijn opleiding, maar er stroomt zo weinig uit door. Dat komt ook omdat veel talenten voor hun 16de al andere oorden opzoeken. En er is er weer eentje die zijn biezen lijkt te pakken.

De 15-jarige doelman Lillo Guarneri wordt het hof gemaakt door enkele Europese topclubs, weet Het Nieuwsblad. Zowel Bayern München, Juventus als Monaco strijden voor de handtekening van de talentvolle keeper. Zijn ouders moeten beslissen, want Guarneri mag nog geen profcontract tekenen.

Hij mocht al eens opdraven op training bij de eerste ploeg bij ex-trainer Jankovic en in februari werd hij uitgeroepen tot beste speler van een jeugdtoernooi in Qatar met de Belgische beloften. Standard wil hem graag houden, maar tegen zulke namen is het moeilijk. “We gaan binnenkort praten met Standard”, zegt Guarneri’s manager Christophe Henrotay. “Een vertrek is zeker mogelijk.”

Daniel Van Buyten wou Albert Stuyvenberg bij Standard zetten

Van Buyten had andere plannen en wou eigenlijk coach van andere Belgische topclub

Van Buyten had andere plannen en wou eigenlijk coach van andere Belgische topclub
Foto: © photonews

Daniel Van Buyten had andere namen in gedachten als coach van Standard. Het werd uiteindelijk Aleksandar Jankovic, op aanraden van Olivier Renard die met hem al samenwerkte bij KV Mechelen. Maar Van Buyten rammelt nu een indrukwekkend lijstje andere namen af.

Van Buyten wil trouwens iets rechtzetten. “Ik geloofde in Yannick Ferrera”, zegt hij in S/V Magazine. “Een jongen die werkt als een gek. Hij heeft een filosofie die mij bevalt. Er was een goed contact met hem tot het moment dat het misgelopen is en hij niet meer kon werken zoals hij wilde. Olivier Renard had hem in zijn greep. Het was niet mogelijk om op die manier te werken, de resultaten volgden niet meer en er moest een beslissing genomen worden.”

Van Buyten ging ook op zoek naar een vervanger. “Ik heb toen Jupp Heynckes gecontacteerd – waarom niet? Hij woont niet zo ver. Maar hij wilde de ploeg niet overnemen. Ik heb ook contact opgenomen met de makelaars van Lucien Favre en Rudi Garcia. Ik ben met Vítor Pereira gaan praten. Ik heb zelfs Louis van Gaal gepolst. Die voelde er zelf niks voor, maar zei me: ‘Ik raad je Albert Stuivenberg aan. Hij was mijn assistent. Hij is heel goed, ik zou niet twijfelen.”

Kijk eens naar Francky Dury of René Weiler, hun bestuur bleef wel achter hen staanDeel deze quote:

“Maar uiteindelijk kozen we voor Aleksandar Jankovic omdat Olivier Renard die kende en zijn kwaliteiten aanprees. We hebben het advies van onze sportief directeur gevolgd. We hebben Jankovic een contract van lange duur aangeboden om zo ons vertrouwen in hem te tonen. Maar enkele maanden later werd hij al ontslagen.”

“Kijk eens naar Francky Dury bij Zulte Waregem, naar René Weiler bij Anderlecht: die hebben ook in het oog van de storm gestaan. Maar hun directie is achter hen blijven staan en zie wat ze nadien getoond hebben…”

Van Buyten haalt nog eens hard uit naar Standard: “Moet weten wat je wilt”

Van Buyten haalt nog eens hard uit naar Standard: Moet weten wat je wilt

woensdag 10 mei 2017 om 12:20
Daniël Van Buyten is net niet met slaande deuren vertrokken bij Standard. De ex-sportief raadgever hield het voor bekeken bij de Rouches na onenigheden met het bestuur. Volgens hem wordt er dan ook niet goed gewerkt bij Standard.

De voormalige Rode Duivel besloot te vertrekken bij de club na een woelige transferperiode. Hij vindt het transferbeleid duidelijk niet optimaal bij zijn ex-club. “De transferperiode van januari verklapte al veel. Om te beginnen nam Standard Razvan Marin . Mooi, maar ik had hem een jaar eerder al aanbevolen”, zegt hij in Sport/Voetbalmagazine.

“Ik ken zijn makelaar. Hij had zich dan rustig kunnen aanpassen en hij had een miljoen minder gekost. Toen hij in januari kwam, heb ik het bestuur gezegd: ‘Het is te laat.’”, aldus Van Buyten. Dat is niet de enige transfer die hij vreemd vond. “En er was Dieumerci Ndongala . Ik heb nooit kritiek op hem gehad! Maar in januari iemand halen die al vier, vijf maanden geblesseerd is, terwijl je iemand nodig hebt die direct inzetbaar is en dan blijven zeggen dat je op Play-Off 1 mikt? Neen! Niet akkoord!”

“Je verkoopt Adrien Trebel , die nu het mooie weer maakt bij Anderlecht. Je verkoopt Isaac Mbenza , die scoort en alles kapot speelt bij Montpellier. Je verkoopt nog anderen. Dan zeg ik neen, genoeg, dan gaan we niet meer dezelfde richting uit. Je moet weten wat je wilt: als je de kern verzwakt, moet je niet geloven dat je Play-Off 1 kunt halen”, aldus Van Buyten.

voetbalprimeur