VN EXCLUSIEF: Ex-speler scherp voor Standard: “Ze logen tegen mij”

VN EXCLUSIEF: Ex-speler scherp voor Standard:

12 Mei 2017 16:00
© PhotoNews

Standard liet de afgelopen maanden en jaren heel wat talenten vertrekken om verschillende redenen, zoals Zinho Vanheusden, Landry Dimata en anderen. Een ander talent verhuisde in januari naar de Serie A.

Martin Remacle trok de deur achter zich dicht op Sclessin en tekende voor 3,5 jaar bij Torino. “Het gaat hier heel goed en het leven in Turijn is echt top, een supermooie stad en er is bijzonder veel te doen. Het weer is goed, het eten ook en in Italië leven de mensen echt voor het voetbal. De fans van Torino vragen zelfs bij mij, een jonge speler die niet echt bekend is, om een foto of handtekening. Ongelooflijk!”

Remacle ziet wel een andere benadering op voetbalgebied. “Hier werken ze veel op tactiek en het fysieke werk is ook anders dan in België. Het is echt gericht op het voetbal en zeer specifiek. De dagen gaan hier bovendien zeer snel, want de afstanden zijn hier ook een stuk groter. In België was een uur met de bus al ver, maar hier ga je met het vliegtuig, de trein of zelfs eens 6 uren met de bus”, lacht de sympathieke speler.

Belotti, 25 goals in Italië, is een ploegmaat

Begin maart zat hij zelfs op de bank tegen Palermo. “Het was een ongelooflijk gevoel om tegen Palermo in de wedstrijdselectie te zitten. De week voordien tegen AS Roma was het eigenlijk al het plan om bij de kern te zitten. Het gebeurde dus een week later en ik kon het niet geloven en ik belde meteen naar mijn naasten. Een maand nadat ik Standard verliet al bij de wedstrijdselectie zitten, dat had ik nooit verwacht.”

C-kern Standard
Het vertrek bij Standard zorgde voor een wrange nasmaak. “In januari 2016 tekende ik een contract bij Standard, maar ik sukkelde toen met een pubalgie en eind maart was ik weer terug. Ik speelde dus 3,4 maanden niet en was nadien niet 100% fit, maar een jonge speler zou zelfs op 20% spelen om zijn droom waar te maken en dat begrepen ze blijkbaar niet zo goed. In juni zetten ze me dan in de C-kern… Die zes maanden waren een hel en ik ben blij dat ik Standard heb verlaten. Er zijn mensen – die de club al verlieten, maar ook die er nu nog zijn – die openlijk tegen mij en mijn ouders hebben gelogen en dat ligt me zwaar op de maag.”

“Een contract tekenen bij de club waar je bent opgeleid, dat was een absoluut hoogtepunt. Ik mocht in Play-Off II spelen op Sclessin en dat was een droom die uitkwam en een maand later vertoefde ik bij Standard C, zonder enige uitleg. Begrijp je dat ik me dan vragen stel?”

Belotti, Hart en Ljajic
Die nare periode is echter gelukkig achter de rug en bij Torino speelt hij samen met enkele kleppers. “Andrea Belotti (25 doelpunten in de Serie A en gevolgd door zowat de hele Europese top, nvdr.), wat een speler. Maar hij is niet de enige, denk maar aan Joe Hart, Adem Ljajic… Ze nemen mij onder hun hoede en iemand zoals Hart vertelde al dat hij van mijn mentaliteit en kwaliteiten houdt. Met Belotti trainen, de topschutter van de Serie A, dat doet wel iets met je. Met hem praatte ik voor de partij tegen Palermo en hij was verrast over mijn leeftijd en kwaliteiten, en hij is inderdaad een fenomeen.”

Standard boekt een meer dan verdiende zege tegen KV Mechelen

Standard kan het ook zonder Belfodil en Sa en is meer dan één klasse te sterk voor KV Mechelen

 

Standard kan het ook zonder Belfodil en Sa en is meer dan één klasse te sterk voor KV Mechelen

Standard heeft een overtuigende thuisoverwinning geboekt tegen KV Mechelen. De Rouches kwamen 1-0 voor via Luchkevych, maar morsten daarna erg lang met de kansen. Andrade zorgde na een zinderend begin van de tweede helft voor de verdiende 2-0 einduitslag.

In een aangenaam wedstrijdbegin kreeg Standard meteen heel wat kansen, voornamelijk via stilstaande fases. De poging van Kosanovic werd van de lijn gehaald, Emond kon dan weer te weinig richting geven aan zijn kopbal. Mechelen had het moeilijk om in de match te komen.

Claes kwam dan toch moederziel alleen voor Gillet, maar hij twijfelde te lang. Na het leuke openingskwartier viel de wedstrijd even stil. Beide ploegen waren nauwelijks gevaarlijk, enkel een paar afstandsschoten zorgden voor dreiging.

Maar plots was Standard daar dan toch met een prima actie op links. Luchkevych stond op de juiste plek en duwde de bal voorbij een kansloze Coosemans, 1-0. Enkele minuten later kreeg de Oekraïner een unieke kans om de score te verdubbelen, maar hij besloot op de vuisten van Coosemans.

En diezelfde Coosemans toonde even later opnieuw zijn waarde. Eerst hield hij Emond in een één tegen één duel van de 2-0, in de herneming toonde hij zijn kunnen met een prima redding op de poging van Mmaee. Op de stilstaande fase die daarna volgde, kopte de vrijstaande Scholz nipt naast.

El Messaoudi zorgde net voor de pauze dan toch nog eens voor gevaar met een schot, maar de bal ging een metertje naast. De 1-0 ruststand was meer dan verdiend voor de Rouches.

Een uitgekookt Standard ging in de tweede helft snel op zoek naar de dubbele voorsprong. Coosemans flaterde bijna, maar een Mechels been hielp de goalie. Even later trapte Edmilson een uitgelezen mogelijkheid voorlangs, Emond plaatste de bal op de paal. Malinwa kwam enkele keren goed weg.

Maar uitstel is niet altijd afstel. Na een actie van Emond kwam de bal bij Andrade en die twijfelde niet. Met een schot in de verste hoek liet hij Coosemans kansloos. En nog ging de Luikse storm niet liggen. Invaller Legear zette Coosemans meteen aan het werk, maar die pakte de bal in twee tijden.

Kosanovic verloor even later knullig de bal en haalde Osaguona neer. De aanvaller was nog nog ver van doel, Gumienny trok ‘slechts’ geel. Mechelen kwam met nog een kwartier op de klok beter in de match en dat resulteerde in een kans van formaat. Gillet was geklopt, maar de lat bracht redding op de kopbal van Vitas.

Tempo weg

Standard liet het tempo zakken en speelde de bal goed rond. Mechelen wilde nog wel, maar haalde een te laag niveau om echt gevaarlijk te zijn. Standard kon nog nauwelijks echte kansen creëren, maar boekte wel een terechte 2-0 overwinning. Dankzij het puntenverlies van Mechelen kan co-leider STVV een gouden zaak doen op het veld van Union.

Herboren Standard verrast zwak KV Mechelen met makkelijke winst

Herboren Standard verrast zwak KV Mechelen met makkelijke winst

vrijdag 12 mei 2017 om 22:21
Het wordt nog moeilijk voor KV Mechelen om Europees voetbal te halen. Op bezoek bij Standard geraakte het niet voorbij de Rouches. Het werd 2-0, waardoor STVV dit weekend een goede zaak kan doen.

KV Mechelen moest absoluut winnen van Standard om STVV niet uit het hoog te velriezen in de strijd om de eerste plek in groep A van Play-Off 2. Dat was er echter niet meteen aan te zien. De Mechelaren hadden het bijzonder moeilijk met Standard, dat met een B-ploeg voor de dag kwam.

Na een half uur voetballen werd KV Mechelen ook afgestraft voor het mindere spel. Het stond 1-0 voor de Rouches na een doelpunt van Valriy Luchkevych. De Oekraïner had zelfs zijn tweede van de avond kunnen maken, maar Colin Coosemans voorkwam erger.

Ook na de rust was er weinig beterschap te merken voor KV Mechelen. Daar profiteerde Standard volledig van. Net voor het uur werd het 2-0 via Darwin Andrade. Boeken toe voor de Mechelaren. Door het verlies blijft KV Mechelen op de tweede plek steken in de stand, met hetzelfde aantal punten als STVV. Al kunnen de Truienaren komend weekend nog uitlopen op KVM

voetbalprimeur

“We hebben laten zien dat Standard nog niet helemaal dood is”

12 Mei 2017 23:31
© PhotoNews

Standard lijkt weer opgestaan te zijn. Het zette KV Mechelen met 2-0 opzij na een sterke prestatie, waarbij de score nog een stuk hoger had kunnen oplopen. Interimtrainer José Jeunechamps kon dan ook als een tevreden man de pers te woord staan.

“We hebben als ploeg gespeeld en ontelbare kansen gecreëerd. De mentaliteit was er, ik hoop dat dat een goed voorteken is voor het vervolg. De spelers zijn niet tevreden met de huidige situatie van de club. We zijn nog niet helemaal dood”, klonk het strijdvaardig bij RTBF.

De trainer zette de voorbije week ook enkele jongens op hun plaats. “Ik heb enkele spelers een boodschap doorgegeven omdat mij dat belangrijk leek. Ik ben hier niet om hen te zeggen wat ze willen horen, maar om hen te zeggen wat ze moeten horen.”

Boskamp: “Van Buyten had dat precies niet door”

Boskamp:

13 Mei 2017 09:15
© PhotoNews

Johan Boskamp volgt het Belgische voetbal op de voet en de Nederlander heeft dan ook een glasheldere mening over enkele hete hangijzers. De Rotterdammer gaf die in Het Belang van Limburg.

Boskamp is kritisch voor Daniel Van Buyten, die hoog mikte toen Yannick Ferrera werd ontslagen bij Standard.

“Tegelijkertijd weet je dat de toppers niet naar België komen. Daniel Van Buyten had dat bij Standard blijkbaar niet door. Hij ging Jupp Heynckes en Louis van Gaal vragen om in Luik trainer te worden. Van mij mag je hen vragen, maar je zou moeten weten dat zulke ervaren toptrainers onhaalbaar zijn. Mannen met die status willen meteen voor de prijzen gaan en niet vanaf nul af aan iets opbouwen. Dat is niet realistisch”, zegt hij in Het Belang van Limburg.