Sa Pinto “kon geen nee zeggen tegen Standard”


YP
12/06/17 – 18u48  Bron: Belga
© belga.

Tien jaar na zijn passage als speler begint Ricardo Manuel da Silva Sa Pinto aan een nieuw hoofdstuk bij Standard. De 44-jarige Portugees werd vandaag op Sclessin voorgesteld als nieuwe coach en moet de club na twee seizoenen zonder Play-off I-voetbal uit het slop halen. “Ik kon geen nee zeggen tegen Standard”, klonk het bij de kersverse T1, die een contract voor één seizoen met één jaar optie ondertekende.

Medio april werd Aleksandar Jankovic ontslagen bij Standard, waarna beslist werd dat José Jeunechamps tot het einde van het seizoen de eerste ploeg zou leiden. Onder Jankovic slaagde Standard er niet in een plaats in Play-off I af te dwingen. De Luikenaars beëindigden de reguliere competitie pas als negende en werden verwezen naar Play-off II, waarin ze evenmin een rol van betekenis speelden.

“Dit is een grote eer voor mij. Standard is een club waar ik van houd en die ik altijd in mijn hart gedragen heb. Ik ben hier tien jaar geleden vertrokken, maar ben wel naar de wedstrijden van de Rouches blijven kijken en heb hier ook nog altijd vrienden”, verklaarde de ex-spits.

© belga.
© belga.

Sa Pinto sloot zijn spelerscarrière in het seizoen 2006-2007 af bij Standard. In 2009 keerde hij terug naar Sporting en na enkele maanden als sportief directeur werd hij er in 2011 jeugdcoach. Niet veel later mocht Sa Pinto het als hoofdcoach van de A-ploeg proberen. Nadien deed de Portugees als coach nog verschillende jaren ervaring op bij clubs als Rode Ster Belgrado, OFI Kreta en Atromitos. “We moeten Play-off I spelen, het is nu al twee jaar dat dat niet lukte. We moeten ons plaatsen en ik ben ervan overtuigd dat het ons lukt.”

Sa Pinto lichtte tijdens zijn voorstelling ook zijn speelstijl toe. “Wanneer we de bal niet hebben, wil ik graag een georganiseerd team zien dat samenwerkt en discipline heeft. Ik hou van aanvallend voetbal en de supporters van Standard hebben dat nodig. De eerste doelstelling blijft winnen. Als we winnen en goed spelen, is het nog beter. Voor mijn spelers zijn er regels die iedereen moet respecteren, maar ik geef hen ook vrijheid en verantwoordelijkheden.”

© photo news.
De nieuwe T1 van de Luikenaars moet opnieuw ‘grinta’ in de kleedkamers brengen. “Je moet geloven dat je altijd kan winnen, je moet altijd ambitieus zijn. Van zodra de match op gang gefloten wordt, moet je denken dat je kan winnen. Het kan gebeuren dat je verliest, maar je moet er alles aan gedaan hebben om de nederlaag te voorkomen, verklaarde Sa Pinto, die zich nog niet over eventuele nieuwkomers uitsprak. “Ik heb een goede groep, die redelijk groot is. Er zijn zeker posities waar verbetering mogelijk is. Maar we moeten vooral keihard werken om resultaat te boeken.”

© belga.
© belga.
© photo news.
© belga.
hln
Geef een reactie

