“Ik ben altijd recht door zee. Ik ben geen slang”

© PhotoNews

13 Juli 2017 17:15 – Coach Ricardo Sá Pinto staat er niet om bekend dat hij lang bij dezelfde club blijft. Vooral de laatste jaren hopte hij van de ene naar de andere club. Moet Standard vrezen dat de Portugees ook Standard snel terug zal verlaten?


Als het van hem afhangt niet. Hij houdt er zelfs niet van om telkens zo snel te vertrekken: “Dat ik nooit ergens lang bleef, kwam veelal door omstandigheden”, verklaart hij in Het Nieuwsblad. “In Griekenland werden mijn spelers bijvoorbeeld zes maanden niet betaald. Je doet dan alles om ze gemotiveerd te houden, maar makkelijk is dat niet altijd.”

“Bij Sporting Lissabon werd ik kampioen met de jeugd en kende ik een succesvolle Europa League-campagne met de eerste ploeg: ik ben heus wel een man van projecten en stabiliteit. Maar ik ben vooral altijd recht door zee. Ik ben geen slang”, besluit Sa Pinto.

Sa Pinto waarschuwt Raman: “Dat mag, maar er moet altijd respect zijn”

 

Ricardo Sa Pinto waarschuwde Benito Raman

Sa Pinto waarschuwt Raman: "Dat mag, maar er moet altijd respect zijn"

Ricardo Sa Pinto heeft dat zuiders bloed in zich en moet zich soms wel eens beheersen als coach zijnde. Al mogen er hem wel niet te veel spelers het bloed van onder de nagels halen…

In een oefenwedstrijd wisselde Sa Pinto Benito Raman, die boos naar de kant stapte. “Was hij boos? Niet gezien”, klinkt het bij de nieuwe Standard-coach in Het Nieuwsblad. “Ik wilde iedereen speeltijd geven. Ach, een speler mag boos zijn, maar er moet altijd respect zijn.”

Sa Pinto was zelf zo’n opvliegend baasje, maar moet zich nu wel beheersen. “Als coach vecht je constant tegen je emoties. Je moet leven met dingen waar je niks aan kunt doen. Een speler doet tien keer iets goed, waarom de elfde keer dan niet? Dat emotionele kan ik niet veranderen en dat zou ik ook niet willen. Het is hoe ik ben.”

‘Mooi voetbal moet je voorlopig niet op Sclessin verwachten’

'Mooi voetbal moet je voorlopig niet op Sclessin verwachten'

© PhotoNews

13 Juli 2017 16:00 – Met Ricardo Sa Pinto heeft Standard gekozen voor een coach die terug leven kan blazen in de club. Een passionele trainer die emotie en mentaliteit verkiest boven tactiek. Sclessin moet terug in vuur en vlam staan, als een ware hel.


“Ik heb het gevoel dat we eindelijk weer richting het ‘oude’ passionele Standard gaan”, begint de Portugese coach aan Het Nieuwsblad. “Pas op, ik heb geen toverstok waarmee ik alles zomaar kan veranderen. Toch merk ik het aan mijn spelers. Hoe ze wandelen, hoe ze lachen.”

“Het vertrouwen keert terug. Ik geloof echt dat er een nieuwe dynamiek is. De mentaliteit en focus om terug te keren zijn er al. Nu moeten de resultaten volgen. En voor mij telt alleen winnen. Wat heb je aan negentig minuten lang controleren en niet winnen? Daarna komt het mooie voetbal wel. Geen enkele ploeg zal het makkelijk hebben tegen ons”, besluit Sa Pinto.

Ochoa gaat bij Standard met wel heel bijzonder rugnummer spelen

Ochoa gaat bij Standard met wel heel bijzonder rugnummer spelen

© PhotoNews

13 Juli 2017 13:53 – Standard rondde deze zomer al enkele opmerkelijke transfers af. Sebastien Pocognoli en Paul-José Mpoku keerden terug naar Sclessin, maar de komst van Guillermo Ochoa verbaasde wellicht nog het meest.


En ook op de voorstelling van de Mexicaanse doelman zullen velen wellicht even met de wenkbrauwen gefronst hebben. Standard maakte immers bekend dat Ochoa met het rugnummer 8 zal aantreden. Een knipoog naar zijn naam – het Spaanse woord voor ‘acht’ is ‘ocho’ – maar desondanks hoogst ongebruikelijk voor een keeper.

DEnOu-_XgAAsFBl.jpg

Standard heeft nog veel spelers te koop/te huur

© www.voetbalbelgie.be

Ricardo Sa Pinto streeft naar een spelerskern van 25 tot 26 spelers. Standard zit nog met meerdere overbodige spelers in de maag. Spelers die, ook al spelen ze niet, geld kosten.

Amiens en Troyes tonen belangstelling voor Mohamed Yattara. Maar Standard hoopt 1,5 miljoen euro te kunnen recuperen. Een bedrag waar die Franse clubs voor terugschrikken. Yattara is op zijn beurt geen voorstander van een nieuwe uitleenbeurt.

Auxerre zou ook een optie zijn voor Yattara, net als voor Birama Touré. Maar dan moet Standard water bij de wijn doen.

Benjamin Tetteh geniet belangstelling van Antwerp en Bohemians Praag. Rond Filip Mladenovic, Beni Badibanga, Martin Milec, Farouq Miya en Hugo Cuypers heerst windstilte.

DC