Orlando Sá, gegeerd maar “focus ligt bij Standard”


Frank Dekeyser
20/07/17 – 04u42
© photo news.

Orlando Sá (29) scoorde vorig seizoen bijna met de ogen dicht. Portugese sluipschutter. Veertien in de competitie, drie in play-off 2. De interesse in de spits neemt de laatste weken toe. “Mijn focus ligt momenteel voor honderd procent bij Standard.”

Altijd op de goede plaats staan, ’t is het handelsmerk van Orlando Sá. Zoals afgelopen zondag in de oefenwedstrijd tegen Lens in Le Touquet. Dossevi met de actie en de voorzet, de Portugees is sneller dan zijn verdediger en werkt beheerst af. Zonder nadenken.

“Het doet altijd deugd om te scoren”, lacht Sá. “Een oefenwedstrijd of een officiële match…. ‘Always’. Het geeft een spits vertrouwen. Maar op dit moment willen we vooral zo fit mogelijk geraken voor het nieuwe seizoen. Dat is belangrijker. Onze ploeg is beter, speelt compacter én met meer vertrouwen. Ook op training gaat het steeds beter. (denkt na) Op een naast het veld is er veel veranderd. Een nieuwe coach, nieuwe spelers en een nieuw seizoen. We zijn op de goede weg, hopelijk blijft het zo. Kijk: we zijn één familie en we werken nu met de juiste mentaliteit. De toekomst lacht ons toe.”

Met Sá Pinto haalde Standard een landgenoot van Sá binnen – “voor mij verandert dat niets” – die de ploeg op de rails moet krijgen. Hij moet op bepaalde posities moeilijke keuzes maken. Niet zo als het gaat om zijn diepe spits. De statistieken van Sá spreken voor zich. Hij is zeker van zijn plaats. “Zo zie ik het niet. Ik zal hard blijven werken zoals ik altijd gedaan heb sinds ik bij de club kwam. Er is geen nummer één, twee of drie. Bij een club als Standard moeten alle spelers zich belangrijk voelen. Weet je, in het voetbal kan alles zo snel veranderen. We hebben 26 à 27 spelers in de kern die vechten voor hun plaats. Je weet niet wat er morgen gebeurt. I’m not feeling the number one, ik voel me zeker niet de nummer één.”

En toch… Een vlotscorende spits heeft altijd een streepje voor. De interesse in Sá uit het buitenland neemt dan ook toe. “Dat is altijd goed”, grijnst hij. “Maar mijn ­focus ligt voor de volle honderd procent bij Standard. Of ik blijf of nog wil vertrekken? We zien wel wat er in de toekomst gebeurt. Ik ben hier gelukkig.”

© photo news.
© photo news.
© belga.
hln
Geef een reactie

