6 goals in eerste klasse, 4 tegen KVO

Djenepo

“Was het maar elke week tegen KVO”. Zo denkt Moussa Djenepo (20) ongetwijfeld, nadat de Malinees zaterdag al zijn vierde goal tegen KV Oostende lukte dit kalenderjaar. Vorig seizoen scoorde hij zijn eerste goal in eerste klasse op speeldag 30, eerder dit jaar trof hij in de heenwedstrijd op 30 september ook al twee keer raak. Nu opende hij al in de tweede minuut de score na een verre trap van Ondoa.

“Ik heb hem net bedankt voor de assist”, glunderde de aanvaller. “Het was mijn snelste goal ooit. Oostende ligt me wel. Geen idee waarom ik altijd tegen hen scoor.” (lacht) Djenepo scoorde dan wel tegen Akhisarspor en in beide matchen tegen Sevilla, toch stond hij in de competitie droog sinds zijn vorige goals tegen KVO. “Ik blijf hard werken en luisteren naar de coach, want vandaag heb ik nog niets bewezen. Op termijn zal mijn werk opleveren. Nu verdedig ik al beter, maar nog slecht.” (grijnst) (TTV)

hln – digikrant

Wereldkampioen en Edmilson op Sclessin

BELGA

BELGA
Hockeyer Wegnez en Edmilson op gejuich onthaald door de fans van Standard. Photo News

Hockeyer Wegnez en Edmilson op gejuich onthaald door de fans van Standard. Photo News

Niet alleen één van de nieuwe wereldkampioenen hockey – Victor Wegnez, vurige fan van de Rouches – werd vooraf gelauwerd, ook Junior Edmilson maakte zijn opwachting op Sclessin.

In de zomer vertrokken naar Al Duhail in Qatar, maar niet vergeten door de Standard-fans. De flankaanvaller werd luid bezongen.

“Het deed me plezier om terug te zijn op Sclessin”, aldus Edmilson voor de tv-camera’s. “Ik voelde iets toen ik op dat veld stapte. De match? Standard nam het snel in handen. Ik vind dat ze de beste aanval van België hebben.” Over een terugkeer naar België.

“Daar kan ik niets over zeggen. Maar Standard zal ik nooit vergeten, die club zit voor altijd in mijn hart. Mocht ik hier in de toekomst ooit kunnen terugkomen… Dat zou leuk zijn.” (FDZ)

hln – digikrant

Sensueel, sexy en… nonchalant

ROUCHES STEVIGER IN TOP ZES

“Jammer van dat late tegendoelpunt.” Veel meer dan wat nonchalance kon Michel Preud’homme Standard niet verwijten tegen KV Oostende. ‘Up next’: Charleroi.
Djenepo bij een hoekschop ongemoeid gelaten in de kleine rechthoek. Photo News

Djenepo bij een hoekschop ongemoeid gelaten in de kleine rechthoek. Photo News

“Simpel, het verschil was te groot in de eerste 20, 25 minuten.”

Gert Verheyen haalde zijn schouders op. Zijn Oostende werd in het wedstrijdbegin overlopen door Standard. Sclessin was ‘chaud’, nog vóór de aftrap. Red Lion Victor Wegnez kreeg een daverend applaus, ex-speler Junior Edmilson idem dito. Ook de speaker had zijn best gedaan: ‘Moeskroen-Anderlecht, einduitslag 3-1.’ Hij herhaalde het tot twee keer toe. Topsfeer.

Om terug te komen op de woorden van Verheyen: eigenlijk was de wedstrijd beslist na amper één minuut spelen. Oostende kreeg een hoekschop, Ochoa klemde de bal, trapte ver uit en Jelle Bataille trapte naast de bal. Een foutje dat werd afgestraft door Moussa Djenepo. De Malinees kapte zich mooi vrij en werkte rustig af.

“We wilden beginnen zoals we speelden tegen Zulte Waregem”, aldus Preud’homme. “Met hetzelfde enthousiasme, met dezelfde vitesse. Dat is gelukt voor een groot deel van de eerste helft. En dan zie je dat we gevaarlijk kunnen zijn.”

De Rouches voetbalden aan een moordend tempo de eerste 25 minuten. Sensueel, sexy. Enkel de muziek van Marvin Gaye ontbrak. ‘Ah, baby, let’s get it on.’

Marin trapte de bal in het hoekje voor de 2-0 – Ondoa had beter moeten doen.

Bloedneus

Tien minuten later kopte Vanheusden nog een vrije trap binnen. Zijn eerste goal bij de profs, hij hield er een bloedneus aan over. “Je m’en fous, ik ben gewoon blij dat ik eindelijk kon scoren”, lachte de verdediger. “Hier heb ik lang op gewacht.”

Sclessin hoopte op meer. “Ik heb aan de rust gevraagd om door te gaan op ons elan”, aldus Preud’-homme. “Om dat ritme aan te houden en snel een vierde doelpunt te maken. Dan waren we écht zeker.”

En toch ging de voet van het gaspedaal bij Standard – iets wat zich op het einde van de eerste helft al doorzette. Het tempo ging naar beneden, de passing werd slordiger. De mot zat erin. Het is des mensen als je zoveel sterker bent. Met de gedachten al in Charleroi.

Preud’homme: “Misschien kroop er onbewust wat nonchalance in de ploeg. Of waren ze bang voor een gele kaart, bang voor een blessure… Ik vind het vooral jammer dat we op het einde nog een tegendoelpunt pakken, net zoals tegen Zulte Waregem. Zoiets is niet leuk voor Ochoa.”

Doelmannen onder mekaar.

Standard staat door de zege tegen Oostende en het puntenverlies van STVV en Anderlecht wat steviger in de top zes. Preud’homme werd tijdens en na de match bezongen door de fans. Iedereen tevreden in Luik. Daar lijken ze klaar voor de verplaatsing naar Mambourg op tweede kerstdag. Nog één keer knallen.

“We hebben vooruitgang gemaakt”, besluit Preud’homme. “De top zes? Niet vergeten dat we niet zo lang geleden nog achtste stonden. Het belangrijkste is om er te staan op het einde van de rit. Maar het is wel comfortabeler om te werken eens je daar staat.”

hln – digikrant

Edmilson laat zich uit over terugkeer naar België

Foto: Edmilson laat zich uit over terugkeer naar België
Foto: © PhotoNews

 

Standard bracht zijn supporters zaterdag tegen KV Oostende al vroeg aan het juichen, maar het publiek op Sclessin was toen al goed opgewarmd. Zo liet de club één van de publiekslievelingen opvoeren om de aftrap te geven. Niemand minder dan Junior Edmilson was nog eens afgezakt naar Luik.

De Brasilo Belg vertrok afgelopen zomer bij Standard om zich financieel onafhankelijk te gaan spelen in Qatar. Maar ook al liggen de temperaturen hier drastisch lager, het deed hem deugd een keertje terug te keren. “Het deed me plezier om terug te zijn op Sclessin. Ik voelde iets toen ik op dat veld stapte. Standard nam de match ook snel in handen. Ik vind dat ze de beste aanval van België hebben”, reageerde hij bij Het Laatste Nieuws.

Edmilson mag in Qatar dan wel een pak geld verdienen, sportief gezien stelt de lokale competitie natuurlijk niets voor. En dus werd hem opnieuw gevraagd naar een mogelijke terugkeer naar de Jupiler Pro League, onder meer Anderlecht werd al genoemd. “Daar kan ik nog niets over zeggen. Maar Standard zal ik nooit vergeten, die club zit voor altijd in mijn hart. Mocht ik hier in de toekomst ooit kunnen terugkomen … dat zou leuk zijn.”

voetbalnieuws

Standard-speler maakt indruk: “Inter scoutte hem”

Foto: Standard-speler maakt indruk:
Foto: © PhotoNews

Bij Standard lijkt de mayonaise stilaan te pakken. De Rouches hebben met Zinho Vanheusden één van de allergrootste talenten in de Belgische competitie in hun ploeg.

Standard huurt Vanheusden van Inter Milaan en die ploeg volgt hem op de voet. Wilfried Van Moer is zwaar onder de indruk gekomen van de jonge Belg, dat zegt hij aan Het Belang van Limburg.

“Zinho Vanheusden ontwikkelt zich prima op Sclessin. Hij maakte niet alleen een knappe goal maar toont zich met zijn doorzicht, snelheid en goeie voeten ook week na week een betrouwbare verdediger. Je dwingt bij Michel Preud’homme niet zomaar een vaste stek af centraal achteraan. Het is duidelijk een ventje met toekomst. Dat weten ze bij Inter natuurlijk ook. Ze volgen zijn uitleenbeurt op de voet, ik hoorde dat ze zaterdag in de tribune zaten. Ze zullen zeker onder de indruk zijn geweest. Vanheusden moet wel opletten dat hij niet te snel terugkeert naar Italië, waar ze heel snel teruggrijpen naar ervaring. Hij moet in eerste instantie minuten maken om beter te worden en die kostbare ervaring op te doen.”

voetbalnieuws