Claes heeft genoeg van beschuldigingen over belangenvermenging

Claes heeft genoeg van beschuldigingen over belangenvermenging

29 April 2015 18:23
© PhotoNews
Wie STVV zegt, denkt vaak meteen aan Roland Duchâtelet. De gewezen sterke man van Sint-Truiden is nu de voorzitter van Standard. Hier en daar wordt gevreesd voor belangenvermenging, maar daar wil Bob Claes, de marketing manager van Standard, niet van weten. Hij beet van zich af in Sport/Voetbalmagazine.

Aanleiding was dat STVV en Standard plots dezelfde shirtsponsor krijgen. Dit was overigens ook voorspeld. “Ik kan u hier heel duidelijk op antwoorden dat United Brands met mij persoonlijk contact heeft opgenomen. Alle pistes lagen voor ons open aangezien het contract met Joma afliep. We hebben met zowat alle merken gesproken. United Brands was via Kappa aan het rondkijken om er naast KV Mechelen nog iets bij te doen om het merk te lanceren”, klinkt het bij Claes.

“U zegt dat STVV vanuit hetzelfde huis wordt bestuurd, maar volgens mij is dat absoluut niet het geval. Van onze kant is er zeker geen demarche geweest: ik werk voor Standard, niet voor STVV. Ik zou niet weten op welke basis ik zou moeten onderhandelen voor een club waarvoor ik niet werk. Ik snap dat de link wordt gelegd omdat de heer Duchâtelet voorzitter is van Standard en het is geweest van STVV, maar bij mijn weten is de heer Lammens nu voorzitter van STVV en zijn beide clubs aparte entiteiten.”

http://www.voetbalnieuws.be/

Standard tekent twee beloftevolle jeugdspelers

Standard tekent twee beloftevolle jeugdspelers

29 April 2015 20:43
© PhotoNews

Na een turbulent begin van de competitie leek alles stilaan peis en vree bij Standard, maar door de erg zwakke reeks in de Play-Offs doemt de crisis weer op aan de boorden van de Maas. Zo haalde sportief raadgever Axel Lawarée zwaar uit naar de spelers.

Trainer José Riga blijft voorlopig buiten discussie, al is het helemaal niet zeker of die ook volgend seizoen op post blijft na de magere resultaten. Desondanks blijven de Rouches werk maken van hun ploeg op lange termijn. Zo zullen twee jeugdspelers hun eerste profcontract ondertekenen.

Het gaat om twee jeugdinternationals uit de Luikse U16. Jerome Deom tekende maandag, de dag van zijn zestiende verjaardag, een semi-professioneel contract van drie seizoenen. Ook van Natanaël Frenoy wordt hetzelfde verwacht. Daar moeten wel nog enkele details besproken worden, al gaat dit volgens l‘Avenir slechts om futiliteiten.

http://www.voetbalnieuws.be

Luikse adviseur wijst schuldigen aan en spreekt zich uit over positie Riga

Luikse adviseur wijst schuldigen aan en spreekt zich uit over positie Riga

Play-Off 1 is vooralsnog een nachtmerrie voor Standard. De Luikenaars verloren dinsdag met 3-1 op het veld van KV Kortrijk. Daardoor gaat de puntenbalans stevig in het rood: slechts 3 op 15. Trainer José Riga blijft voorlopig buiten schot, de spelers krijgen de volle laag.

Bij Standard windt men er alvast geen doekjes om. “We verkeren in crisis. Als je ziet dat de spelers pas na een 2-0-achterstand boven water komen, dan is er iets loos”, weet Axel Lawaree, sportief raadgever van Standard. Lawaree wijst alvast de spelers met de beschuldigende vinger. “Het is tijd dat enkele jongens beseffen dat ze wakker moeten worden.”

De positie van coach Riga staat (voorlopig) niet ter discussie. “Ik zie geen reden om hem het gelag te laten betalen. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij de spelers. We moeten deze crisis aanpakken en we gaan dat doen met Riga als trainer. Hij doet hoe dan ook het seizoen uit”, benadrukt Lawaree in Het Belang van Limburg.

Statistieken bewijzen: Riga was beter gestart met De Camargo

1-Igor De Camargo startte tot ieders verbazing op de bank

Igor De Camargo startte tot ieders verbazing op de bank

1-Ook bij KV Kortrijk was een invaller bepalend. Lukas Van Eenoo kwam de geblesseerde Stijn De Smet vervangen en scoorde bij zijn eerste baltoets net na de rust. Bovendien creëerde hij ook drie kansen.

3-De aanvallers van KV Kortrijk stonden niet aan het kanon, maar lieten hun ploegmaats scoren met drie assists. Chevalier gaf twee assists en Santini een. De woede van Chevalier in de slotfase was dan ook te begrijpen toen Marusic voor eigen succes ging in plaats van de bal opzij te leggen.

30-De wil om te winnen van KV Kortrijk zien we vooral terug in het aantal intercepties. De Kerels onderschepten de bal maar liefst 30 keer, terwijl Standard dit maar elf keer deed. Ook uitverdedigend waren de Kortrijkzanen de betere ploeg. Ze lieten maar liefst 34 uitverdedigende acties noteren tegenover 7 voor Standard.

16-Net als tegen Charleroi miste Standard een hele resem aan kansen. Ze probeerden maar liefst 16 doelpogingen, maar wisten er daarvan maar vier binnen het kader te krijgen. Amper 25% dus. Toch waren het niet enkel missers: KV Kortrijk wist maar liefst zes van de zestien Luikse schoten te blokkeren.

28-En het was niet dat Standard niet probeerde. Maar liefst 28 voorzetten werden richting het vijandige strafschopgebied afgevuurd. Maar het ontbrak de Luikenaars dus aan efficiëntie en misschien ook wel een beetje geluk.

8-KV Kortrijk was wel doelgericht. Ze hadden elf doelpogingen en daarvan waren er acht schoten op doel. Goed voor een schotnauwkeurigheid van 73%. Uit die acht schoten vielen overigens drie doelpunten. Dankzij die doelgerichtheid klopte Kortrijk Standard en rukt het op naar de vierde plaats in Play-off 1.

Legear: “Olympiakos en Blackpool was niks”

Jonathan Legear viel goed in tegen KV Kortrijk. Hij scoorde zelfs voor Standard. De rechterflankspeler is klaar om zich helemaal te herlanceren. Dat vertelt hij aan Sporza.

“Ik heb veel kritiek gekregen voor mijn jeugdzonden. Maar ik ben volwassen geworden en ben gelukkig in België bij mijn familie. Ik ga niet meer uit. Ik heb een huis, een zoon en wil tonen dat iedereen zich vergist heeft over mij. Na mijn ervaring in Rusland hebben velen mij begraven. Olympiakos en Blackpool was niks, maar ik ben er voor blijven gaan.”

“Ik kan mijn kwaliteiten niet verloren hebben. Ik wil op de ingeslagen weg voortdoen.”

DC